مدونة قرية نخل جمال
مدونة قرية نخل جمال
زینة البلدان
مکتوب بتاريخ جمعه 17 تير 1390برچسب:, توسط ابوعوف |

 

<<     يمن     >>  


سرزمين يمن جنوب شبه جزیره عربی بوده و از نظر طبيعي، به پنج منطقه تقسيم مي‏شود: كوهستاني، جلگه‏اي، ساحلي، صحرايي و جزاير. .يمن در تورات به عربستان سفيد موسوم است و سوره سبا قران اشاره به يمن دارد

شهرهاي مهم يمن پس از صنعا، عبارتند از:

بندرعدن، مارب، صعده، شبوه، ذمار، تعز، الحوطه، المحويت، إب، بندر مكلا، بندر حديده و سيئون. اكثر مناطق و شهرهاي يمن داراي قدمت تاريخي بوده و ظرفيت بالايي از نظر باستان‏شناسي و سياحتي دارند.

مردم يمن از اقوام سامي و عرب قحطاني هستند و عرب قحطاني مادر و ريشه اعراب محسوب مي‏شود. جمعيت يمن بالای بيست ميليون نفر برآورد شده است.

سرزمين يمن مهد تمدن سامي يا عرب نخستين است و سومريها، بابليها ، آشوری ها و مصريان قديم از آن مدد جسته و مظاهر آن تمدن را به ايران ، يونان و روم انتقال دادند. خاورشناس معروف آلماني موريتز معتقد است كه خط حروفي نخستين بار در يمن مشاهده شد و بر خلاف آنچه بنام اعراب فينيقي‏ ثبت شده است، مخترعين خط؛ يمنيها بوده‏اند و فينيقي‏های (کنعانی ها) بناي كتابت خود را بر بنيان كتابت عربي يمن نهادند.

بي‏شك يمن، يكي از مهمترين و بزرگترين مراكز نسخ خطي در جهان اسلام مي‏باشد . تعداد نسخه‏هاي خطي يمن تا يك ميليون نسخه برآورد شده است

اين سرزمين خوب كه گياهش با اذن پروردگار مي‏رويد (و للبلد الطيب يخرج نباته باذن ربه) پيش از اسلام مهد دولتها و تمدن های بزرگی بزرگي چون عماليق، عاد، ثمود، معين، سبأ و حمير بوده و پس از اسلام، مردمان آن اولين ياوران شريعت نبوي بوده‏اند. از افتخارات ديگر اين مرز و بوم، پناه‏آوردن شيعيان و علويان بدانجا بوده است.

.

اماكن تاريخي و توريستي

الجامع الكبير واقع در صنعاي قديم: در سال شش هجري تأسيس شده و سومين مسجد قديمي اسلام محسوب مي‏شود. (1380 سال قبل)

كشف بيش از ۴ هزار صفحه قرآن در محراب مسجد صنعا

به تازگى قرآنى با خطوط كوفى و حجازى و بدون نقطه كه قدمت آن به قرن ششم هجرى بازمى گردد در محراب مسجد تاريخى صنعا كشف شده است. به گزارش مهر باستان شناسان يمنى ۴ هزار و ۵۰۰ صفحه از برگهاى قرآنى را كشف كردند كه خطوط آن كوفى و حجازى بدون نقطه بوده اند.اين دستنوشته هاى قرآنى در پى ترميم و بازسازى مسجد بزرگ و قديمى صنعا در يمن كشف شدند. اين قرآن نادر از بخشهاى تزئين شده و گچبرى محراب غربى مسجد به دست آمد. اين مسجد يكى از قديمى ترين مساجدى است كه در سال ششم هجرى به دستور حضرت محمد (ص) ساخته شد و اينك به عنوان يكى از آثار باستانى اسلامى برجسته جهان اسلام به شمار مى رود.



مسجد امام علي (ع): مسجدي است كه امام علي (ع) در آنجا نماز گزارده و در نزد يمني‎ها داراي قداست خاصي است.

قلعه: داراي ساختمانهاي قديمي است كه زماني بخشي از قصر معروف غمدان بوده است (واقع در شهر صنعاي قديم).

مسجد المتوكل كه از زيباترين مساجد است و در نزديكي قلعه قرار دارد.

دارالحجر: معروفترين كاخ سنگي كه در وادي الظهر در نزديكي صنعا قرار دارد.

موزه ملي: يكي از مهمترين موزه‏هاي يمن كه آثار مهم فرهنگي و تاريخي دارد.

شهر کهن صنعا: داراي دو بخش کهن و جديد است. بناي بخش قديمي آنرا به سام پسر نوح پيامبر نسبت داده‏اند و داراي قدمتي بیش از 4000 سال مي‏باشد.

(در حال حاضر كشورهاي سوئيس، هلند، ايتاليا، سوئد و سازمان يونسكو در بازسازي آن همكاري دارند).

اعراب از دوران کهن خانه هایشان را 8 طبقه و شهرهایشان از نمنه های شهرهای مهندسی است

شهر مأرب و سد مأرب: مشهورترين شهر باستاني دنياست كه زماني پايتخت بلقيس ملكه سباء و ديگر حكمرانان يمني بوده و به ارض الجنتين معروف است. سد قديمي مأرب نيز از بناياي تاريخي يمن است كه در اين منطقه قرار دارد. سد مارب در ۲۶۷۰ سال قبل بین دو کوه بلق الایمن و بلق الایسر در عهد عبدالشمس موسی بنا شده . طول این سد 244 متر، عرض آن 18.3 متر و ارتفاع آن 72 متر بود . برای این سد قنات ها و شبکه های آبیاری حفر شده که مساحت آن 72 کیلومتر مربع است .

عرش بلقيس: در شهر مأرب قرار دارد كه بقاياي معبدي به نام برآن مي‏باشد و از آثار باستاني ديگر محلي به نام معبد الشمس مي‏باشد.

شهر باستاني صرواح، كه در غرب شهر مأرب قرار دارد و داراي تمدن قديمي و كهني است که بسیار دیدنی است .

شهر کهن شبام، در 30 كيلومتري شمال غربي صنعا است و پيش از شروع عصر کهن سبا بنا نهاده شده، که با ديوارهاي مستحکمي محصور شده، يکي از قديمي ترين و بهترين نمونه هاي شهرسازي بوده که منطبق بر اصول برج سازي بنا شده است. به دليل ساختار برج مانند آن که از ميان صخره اي پديدار مي شود، اين شهر به "مانهتن صحرا" معروف شده است

داراي مسجدي است كه قدمت آن بالای 1000 سال است.

بندر عدن به علت موقعيت ويژه جغرافيايي‏اش مورد توجه بوده و داراي آثار تاريخي مهمي است كه از آن جمله قلعه صيره، مسجد شيعيان و مناره عدن است.

باستان شناسان و تاریخ نگاران محقق دریافته اند که «قصر صرواح» که در یمن است همان قصر سلیمان بوده و «قصر قشیب» نیز که در یمن است قصر بلقیس بوده است و شواهد تاریخی و باستان شناسی این نظر را تایید می کند .

از آثار کهن اعراب باستان در یمن      از آثار
به جای مانده از اعراب باستان

از مساجد قدیمی یمن  سنگ نوشته ای از جنس مرمر به جای مانده از اعراب
باستان

از آثار به جای مانده از معماری اعراب باستان 

دروازه تاریخی شهر کهن صنعا

 

 تصویر:Mahram Belqis 1.jpgتصویر:Sanaa.9.jpgتصویر:Mahram Belqis 2.jpgتصویر:Sanaa.7.jpgتصویر:Sanaa.10.jpgتصویر:MH.RAB.jpg


http://persianhit.ir/index.php?section=redir&zid=4c38abeb79802&affid=8800&kid=0

نظرات شما عزیزان:

امير
ساعت11:46---18 تير 1390
دمت گرم كه به وبلاگم سر زدي سعي كن هر روز بيايي

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: